Rješenje prometa na raskrižanju dviju obilaznica i gradske ceste (rješenje je tako jednostavno i rješava sve sadašnje i buduće probleme ali u oku promatrača često izgleda potpuno drugčije):
Prekidanje glavnih prometnica kružnim tokovima nije najbolje rješenje a pogotovo ne na samim počecima nadvožnjaka (i pogotovo ako je neki u oštrom zavoju), i mislim da je daleko bolje rješenje bez kružnih tokova ako je ikako moguće izvesti jer kružni tokovi usporavaju promet, no ovaj kružni tok na slici je ipak potreban ali nije u zavoju i dovoljno je udaljen da ne ugrožava preglednost prometa i sigurnost.
Dakle kružni tokovi se stavljaju samo tamo gdje zbog gužvi semafori ne mogu rješiti promet. Idealno rješen promet je bez semafora i kružnih tokova.
Istina je da bi svako gradsko raskrižje najbolje bilo rješeno kružnim tokom bez semafora ali se zbog ogromnog prostora koji zauzima kružni tok primjenju semafori.
Isto tako, najbolje rješenje za raskrižja izvan grada su petlje a ne kružni tokovi, ali također zbog nedostatka prostora ponekad se napravi neki kružni tok.
No kod nas nije samo problem nedostatka prostora, nego je i problem financija (investitori) a i problem izvođača radova koji forsiraju varijantu na kojoj imaju veću zaradu a manje se brine o sigurnosti prometa i bespotrebnom usporavanju (kočenju) prometa. Projektanti često idu na korist građevinara jer ako ne idu građevinarima na ruku onda i projektanti manje zarade, a na štetu građana i investitora. No nećemo o tome, samo sam usput spomenuo.
Rješenje se zasniva i na budućem širenju tramvajskih linija a jedna od njih bi išla preko nadvožnjaka na S-cesti a također i biciklističke staze (i tramvaji i bicikli dodatno rasterećuju promet s-cestom), te bi prilikom izgradnje odmah ugradio i trake za tramvaj i bicikle jer s obzirom da S-cesta povezuje grad s poslovnom zonom ta linija će biti isplativa gradskom prijevozu putnika u skorije vrijeme, a prolasci tramvaja kroz kružni tok je katastrofalno rješenje.
Moglo bi se napraviti još i bolje rješenje od ovog ali bi to zahtjevalo vjerovatno još koji nadvožnjak ili podvožnjak što poskupljuje izvedbu.
Ovo rješenje je jedno od jeftinijih rješenja a bazira se na neometanom i sigurnijem prometu na Zapadnoj obilaznici. No s obzirom da je Zapadna obilaznica preopterećena od početka Višnjevca do nadvožnjaka na Zapadnoj obilaznici jer se koristi kao gradska cesta za odlazak i povratak Višnjevčana i Josipovčana na posao također ne bi bilo dobro da tu bude i kružni tok jer bi on još nekoliko puta povukao promet na sebe, a to raskrižje je i bilo najkritičnije pa su na njemu rađene izmjene zabrane skretanja lijevo. Najveći je problem što bi taj kružni tok povukao jako puno prometa i bila bi ugrožena Zapadna obilaznica kao tranzitni promet. U mom rješenju i dalje bi promet Višnjevac-Južna obilaznica išao preko Zapadne obilaznice, ali se promet ne bi nekoliko puta povećavao jer ne bi bilo kružnog toka koji bi povlačio "sva" vozila na sebe.
S-cesta i nije toliko prometna kao što se misli a neće nikada ni biti jer postoje alternativni rasterečujući pravci. Tranzitni promet sa Zapadne obilaznice skoro nikada neće ići preko S-ceste jer ako netko treba ići u istočni dio grada neće ići na S-cestu već će se odvojiti na Južnu obilaznicu na kružnom toku. Ako treba ići u poslovnu zonu južno od Južne obilaznice (a poslovna zona je južno od Južne obilaznice, a i u GUP-u je proširenje poslovne zone južno od Južne obilaznice) također neće ići preko nadvožnjaka na S-cesti. Ako netko treba ići u Višnjevac i Josipovac produžit će ravno Zapadnom obilazncom i izaći na Strossmayerovoj, a ako treba ići u zapadni dio grada (Retfalu) gdje ni nema značajnijih poslovnih zona onda ima alternativu ili da produži ravno Zapadnom obilaznicom do Strossmayerove i tamo izađe u zapadni dio grada ili da se odvoji na kružnom toku i pređe preko nadvožnjaka na S-cesti.
Također stanovnici južnih prigradskih naselja nadvožnjak na S-cesti koriste samo kad idu u neki trgovački centar na zapadnim dijeli grada (jer za centar ili istočni dio grada idu ravno ulicom L.B.Mandića), a to nikada neće biti neko povećanje prometa jer je Avenue Mall na L.B.Mandića čak i bliže stanovnicima južnih prigradskih naselja od Portanove. S-cesta je i građena samo zato da Avenue Mall dobije konkurenciju u Portanovi jer nadvožnjak na S-cesti je izgrađen prije skoro 30 godina i nikada nije bio u funkciji dok se nije izgradila Portanova do prije godinu dana. Dakle nadvožnjak nije korišten uopće skoro 30 godina, a sad kad se već treba generalno obnavljati bi ga smisleno napraviti sa trakama za tramvaje i bicikle. Dodatna izgradnja nekog trgovačkog centra na L.B.Mandića isto će smanjiti promet na S-cesti (što je realno ako se promet prema trgovačim centrima u zapadnom dijelu grada bude povećavao, da će se pojaviti investitori koji bi gradili trgovači centar u blizini južnih prigradskih naselja).
Najvećem broju Čepinčana je Zapadna obilaznica blizu tako da ni oni skoro ni ne koriste S-cestu već idu Zapadnom obilaznicom i preusmjeravaju se na Južnu obilaznicu.
Prema tome, vidi se da uopće nije problem preopterećenosti S-ceste nego je problem preopterećenosti Zapadne obilaznice, te stoga ne treba na njoj graditi kružni tok pogotovo ne na raskrižju sa cestom od Portanove jer bi on povukao "sav" promet na Zapadnu obilaznicu, a ne samo "dio" prometa.
Pa da zaključim, razlozi zašto ne bih stavljao kružne tokove na Zapadnu obilaznicu, Svilajsku i S-cestu su višestruki a oni su:
- sprječavanje preusmjeravanja većine gradskog prometa na Zapadnu obilaznicu jer se na Južnu obilaznicu najkraće može izaći jedino preko Zapadne obilaznice (pa čak i više izlaza sa kraćim trakama za ubrzavanje ne bi pomoglo jer je to duži put a ugrozilo bi sigurnost Južne obilaznice jer se ne bi moglo ubrzati do 110 km/h za koliko je predviđena) a tako je već i prije bilo što je dovelo do nesigurnog prometa i čestih prometnih nesreća,
- oduzimanje prednosti prolaska vozilima na Zapadnoj obilaznici i nepoželjno usporavanje tranzitnog prometa,
- nepreglednost (nevidljivost) kružnih tokova sve dok se ne dođe na vrh nadvožnjaka a što može dovesti do lančanog sudara ukoliko se stvori kolona vozila na kružnom toku (koji privlači promet puput pijavice) zbog bilo kakvog zastoja, bilo usred prometne gužve ili prometne nezgode,
- proširenje tramvajske linije preko nadvožnjaka od Svilajske do S-ceste koja bi zajedno sa biciklističkom stazom rasteretila promet od grada prema poslovnim zonama, iako promet S-cestom sada nije velik ali mogao bi se povećati u skorije vrijeme.
PS:
Također predlažem Gradskom prijevozu putnika (GPP-u) da uvede autobusnu liniju Strossmayerova-L.B.Mandića da navikne putnike da koriste tu liniju i kako bi znao kada je vrijeme da izgradi tramvajsku prugu na toj dionici, a time će rasteretiti Svilajsku i S-cestu od automobila i pomoći građanima na obostranu korist.
Važno je da se prilikom generalne rekonstrukcije nadvožnjaka ugradi tramvajska pruga jer će kasnije biti gotovo nemoguće zbog mogućnosti oštećivanja instalacija u nadvožnjaku.
Isto tako i Grad Osijek treba voditi računa o tome da se na nadvožnjaku odmah naprave i trakovi biciklističkih staza jer će kasnije to biti nemoguće napraviti jer nadvožnjak neće biti dovoljno širok, a nadvožnjak je gradska cesta i povezuje Grad Osijek koji će u suprotnom biti razdvojen na 2 dijela međusobno nepovezana. Loša povezanost ta 2 dijela grada kasnije će prouzrokovati prometni kolaps na širem gradskom području i gradnja opet novog nadvožnjaka će poskupiti radove 10 puta ukoliko se sada ne naprave trake za tramvaje i trake za bicikle.